Πρόκειται για ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο, τόνισε ο Βουλευτής της Ν.Δ Δημήτρης Βαρτζόπουλος στην Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Βουλής, παρουσία της Επιτρόπου Υγείας κας Σ. Κυριακίδου, ως εισηγητής της πλειοψηφίας.
Είναι ένα πρόγραμμα- μαμούθ προϋπολογισμού 10δις και διαρκείας 7 ετών. Εκ πρώτης όψεως η ανάγκη εκπόνησής του προέρχεται βέβαια από την κρίση. Αποτελεί όμως και μοναδική ευκαιρία, να γίνει πραγματικότητα αυτό, που ευαγγελίζεται η Ένωση, να προσφέρει δηλαδή στους πολίτες της τις ποιοτικότερες υπηρεσίες υγείας, που υπήρξαν ποτέ στην ανθρωπότητα, υπογράμμισε ο Βουλευτής.
Το ουσιαστικότερο εν προκειμένω είναι, να κατανοήσουμε, ότι η πανδημία ανέδειξε τις ανισότητες μεταξύ των υγειονομικών συστημάτων των κρατών μελών, συνέχισε ο κ. Βαρτζόπουλος. Ανισότητες όσον αφορά την πρόσβαση σε οικονομικά προσιτή, πρόληψη και θεραπεία καλής ποιότητας. Απεκάλυψε δηλαδή την άνιση αποτελεσματικότητα των διαφόρων τρόπων δομήσεως, διοικήσεως, στελεχώσεως και εξοπλισμού των υπηρεσιών υγείας.
Άρα λοιπόν, τελικός στόχος του προγράμματος, δεν μπορεί, παρά να είναι:
1.Ο εντοπισμός των στοιχείων των υγειονομικών συστημάτων, που παγκοσμίως προσέγγισαν την αριστεία και
2.η σύγκλιση όλων μας προς αυτά. Ο καθορισμός δηλαδή των δεικτών απόδοσης, που χαρακτηρίζουν τα υγειονομικά συστήματα, τα οποία ανεδείχθησαν από την παλαιότερη εμπειρία αλλά και την ανθεκτικότητα τους στην πρόσφατη κρίση ως βέλτιστα πρότυπα.
Τέτοιοι δείκτες είναι πχ όσον αφορά την πρωτοβάθμια περίθαλψη:
1. Η φύση και ο αριθμός των προληπτικών και θεραπευτικών πράξεων ανά ιατρική ειδικότητα ανά μονάδα πληθυσμού ανά εισοδηματική, μορφωτική, ηλικιακή και γεωγραφική κατηγορία ( αστικές και αγροτικές, απομονωμένες ορεινές και νησιωτικές περιοχές).
2. Το κόστος ανά νοικοκυριό ως ποσοστό της αγοραστικής του ισχύος και ο βαθμός κάλυψης του από τις ασφάλειες υγείας
3. Η συνολική δημοσιονομική επίπτωση/ ΑΕΠ.
Όσον αφορά την νοσοκομειακή περίθαλψη:
1. Η ποσοτική προσφορά γενικών δευτεροβάθμιων και εξειδικευμένων τριτοβάθμιων υπηρεσιών στις ως άνω κατηγορίες του πληθυσμού. Η πρόσφατη μεταρρύθμιση του νοσοκομειακού χάρτη στην Ρηνανία- Βεστφαλία πχ είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα.
2. Η πρόσβαση είναι σε νέες θεραπείες και διαγνωστικές τεχνολογίες
3.Οι δείκτες οικονομικού αποτελέσματος ανά κέντρο κόστους αλλά και θεραπευτικής απόδοσης σε σχέση με τους τρόπους επιλογής οικονομικών και ιατρικών διοικήσεων, τον τρόπο στελεχώσεως, λήψεως αποφάσεων και προμήθειας του εξοπλισμού.
Οι δείκτες αυτοί θα αποτελέσουν τα ορόσημα εκάστης χώρας, που θα κληθεί να καθορίσει τους οδικούς χάρτες αναβάθμισης των υγειονομικών συστημάτων της προς τα αποδεδειγμένα καλά πρότυπα. Αντιλαμβάνομαι τους περιορισμούς του άρθρου 168 της ιδρυτικής Συνθήκης, τόνισε ο Βουλευτής, αλλά ειλικρινώς δεν αντιλαμβάνομαι γιατί ενώ ορθότατα έχουμε σκληρότατες προδιαγραφές πχ για τις μηχανές diesel, δεν έχουμε και για τα υγειονομικά μας συστήματα.
Η διοίκηση ενός προγράμματος αυτής της εμβέλειας και προϋπολογισμού είναι καθοριστική της επιτυχίας του. Εν προκειμένω χρήσιμη είναι η εμπειρία της τεχνικής βοήθειας που δεχθήκαμε σαν χώρα από την Επιτροπή για την εφαρμογή εκτεταμένων μεταρρυθμίσεων μετά την χρεοκοπία του 2010.
Θα ήταν λοιπόν καθοριστικά οφέλιμο η δημιουργία μιας Ομάδος Ειδικού Σκοπού στα πλαίσια της Γενικής Διεύθυνσης Υγείας της Επιτροπής, που θα προσδιορίσει τα βέλτιστα πρότυπα, όπως και η εγκατάσταση αντίστοιχων μονάδων της στα κράτη μέλη, που θα βοηθήσουν στην διοίκηση, από τον σχεδιασμό των μέτρων μέχρι και την παραλαβή τους.
Ο προϋπολογισμός των 10δις δίδει την δυνατότητα ριζοσπαστικών αλλαγών ακόμη και στα πιο δυσκίνητα συστήματα, κατέληξε ο κ. Βαρτζόπουλος. Το βάθος των 7 ετών δίδει επαρκή χρόνο προσαρμογής στις δημοσιονομικές δυνατότητες όλων των κρατών- μελών. Δεν υπάρχει πλέον καμμία δικαιολογία. Το πρόγραμμα «η ΕΕ για την Υγεία» είναι μοναδική και ανεπανάληπτος ευκαιρία.